تاثیر رنگ در روانشناسی

کدام رنگ ها نشان دهنده احساس ها و اخلاق های ما هستند؟ در کدام اتاق و تا چه حد باید از آن استفاده کرد؟ آیا رنگ ها می توانند به ما کمک کنند تا احساس خوب یا آرامش داشته باشیم؟ بیایید با هم به پاسخ های نقش رنگ در دکوراسیون داخلی نگاهی بیندازیم.

 

تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی و روانشناسی بسیار مهم است. همچنین به ما کمک می کند تا بفهمیم تا چه حد باید از آنها استفاده کنیم. در این بازه فکری و زمانی که میخواهید تصمیم هایی برای رنگ کردن خانه خود بگیرید، از نقاشی ساختمان در تهران و نقاشی ساختمان در شهر قدس مشاوره رایگان بگیرید.

نقش و تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی و روانشناسی

کاربرد در دکوراسیون داخلی:
جلوه های قرمز قوی است پس در دکوراسیون داخلی باید به دقت استفاده کنید. استفاده از آن در گوشه ای خاص، قسمتی از دیوار با لوازم دکوری و دیوار کوب و یا تابلو به جای رنگ آمیزی تمام دیوار که موجب دلزدگی و ناآرامی در خانه شود. میتوان آن را در اتاق خواب ها برای تقویت احساس عشق، شور و شوق استفاده کرد. اما مقدار استفاده باید به خوبی تنظیم شود. در غیر این صورت، از آنجایی که رنگی پرشور است، می تواند خواب و استراحت شما را سخت کند.به دلیل اشتها آور بودن می توانید از آن در آشپزخانه به اندازه استفاده کنید.گوشه هایی که برای جلب توجه در خانه مورد نظر هستند را می توان با دکوری ها و رنگ قرمز برجسته کرد.

اثرات روانشناسی:
اثر محرک دارد. می تواند سرعت تنفس و ضربان قلب شما را افزایش دهد. بنابراین با عصبانیت و عصبی بودن همراه است.
در علائم هشدار دهنده به دلیل اینکه جذب بالایی برای مخاطب دارد استفاده میشود. این یکی از دلایلی است که با خطر همراه است. به شما انرژی بالایی می دهد. به رنگ عشق، شور و شوق معروف است. خاصیت اشتها آور دارد. به همین دلیل در بسته بندی مواد غذایی و دکوراسیون رستوران ها اکثرا دیده می شود.

نقش و تاثیر رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

نقش رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

کاربرد در دکوراسیون داخلی:
تفنگ شکاری(پران) یکی از تناژ های نارنجی رنگ است، اما زیاد مورد علاقه نیست. بنابراین باید با رنگ های خنثی مانند خاکستری و بژ استفاده شود و انرژی قوی آن شکسته شود. از آنجایی که رنگی جذاب است، می توان آن را در دکوراسیون ورودی خانه یا درب های بیرونی خانه از جمله حیاط ترجیح داد. بنابراین با گرمی و لطافت رنگ درب ورودی، خانه شما پذیرای مهمانانتان خواهد بود. زمانی که در اتاق و اتاق نشیمن استفاده می شود، تصور می شود که اثر آرامش بخشی دارد؛ به ویژه در گوشه ای از دکوراسیون میتوان به آن اشاره کرد، درست مانند قرمز، می توان آن را در گوشه هایی جلب توجه میکند نه خیلی زیاد بلکه به اندازه استفاده کرد. در اتاق و آشپزخانه قابل استفاده میباشد. از نظر پرشور بودن در اتاق های مطالعه و ورزش ایده ی بسیار عالی  است.

اثرات روانشناسی:
نارنجی یکی از رنگ های خورشید است. انرژی بخش و به همین دلیل است که محصولات و علائم مرتبط با انرژی زایی در لوگو های شرکت های مختلف استفاده میشود. نشان دهنده تولد دوباره و احیاء زندگی است. رنگ امید است. نماد ثروت معنوی است. قدرت آرامبخش دارد. برای بهبود یافتن افسردگی عالی است. خوش معاشرتی دارد زیرا گرمی رنگ بالایی دارد. باعث ایجاد حس سرگرمی می شود. رنگی است که مانند قرمز جلب توجه می کند. اما احساس عصبانیت و تهاجمی در رنگ قرمز، در رنگ نارنجی پیدا نمی شود؛ زیرا بسیار ملایم تر از تناژ رنگ قرمز است.

 نقش و تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

نقش رنگ زرد در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

کاربرد در دکوراسیون:
جلوه معاشرتی دارد، بنابراین می توانید از آن در فضاهایی مانند اتاق نشیمن و پذیرایی، سالن غذاخوری برای برقراری گفتگوهای دلپذیر با خانواده و مهمانان استفاده کنید. از آنجایی که رنگ هوش و فعالیت ذهنی است، می توان آن را در اتاق های مطالعه استفاده کرد. دراتاق های مستر مانند اتاق خواب توصیه نمی شود زیرا انرژی تحریک کننده دارد. یادآور نور روز، از رنگ های روشن آن می توان برای جان بخشیدن به اتاق های تاریک استفاده کرد. باز هم می توان از رنگ های روشن در مناطق مختلف و گوشه کناره هایی که مورد توجه است استفاده کرد.

اثرات روانشناسی:
زرد همانند نارنجی یکی از رنگ های زیبای خورشید است. رنگ های روشن آن انرژی بخش است و گرمای تابستانی دارد. درست مثل نور روز، جلوه ای شاد و زیبا دارد. رنگ زرد تیره، رنگ پاییز است. بیانگر احساس غم و اندوه است. گفته می شود که رنگ زرد می تواند گهگداری و خیلی کم باعث سردرگمی عاطفی شود، زیرا حاوی دو احساس متضاد است. گفته ها بر این است که فعالیت ذهنی را افزایش می دهد و بر حافظه تأثیر مثبت می گذارد. از جمله رنگ های الهام بخش و آرامش بخش است. از آنجایی که بر روی سیستم عصبی تاثیر گذار است، مانند قرمز باید با دقت استفاده و به کار گرفته شود.

    نقش و تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    کاربرد در دکوراسیون:
    سبز به دلیل اثر تسکین دهنده و آرامش بخش رنگی است که برای اتاق خواب ها توصیه می شود.از آنجایی که نشان دهنده اجین شدگی با طبیعت است، می توان آن را به عنوان رنگ پس زمینه خانه های ویلایی، باغ و باغچه خانوادگی انتخاب کرد.

    اثرات روانشناسی:

    سبز نماد طبیعت و بهار است؛ که نشان دهنده طراوت، رشد و بلوغ است. از آثار  رنگ سبز میتوان به تسکین دهندگی و سازگاری میان رنگ و افراد اشاره کرد . احساس هماهنگی و آرامش را نمایان میکند. نشان دهنده تمیزی و ریلکس بودن است. به همین دلیل، اغلب در لوگوهای محصولات تمیز کننده و شوینده ظاهر می شود. حس اعتماد به نفس ایجاد می کند؛ برای همین دلیل بانک ها اغلب در لوگوهای خود از این رنگ استفاده میکنند؛ و همچنین رنگ آرامش است؛ و به همین دلیل در پرچم های کشور های مختلف بهره برداری شده است. هنگامی که  نقش رنگ در دکوراسیون داخلی را اجرا میکند، از اشباع شدن احساس های درون شما جلوگیری می کند.

    نقش و تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    نقش و تاثیر رنگ سفید در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    کاربرد در دکوراسیون:
    سفید برای فضاهای کوچک ایده آل است زیرا این حسن  را دارد که فضای داخلی را بزرگتر نشان می دهد. برای اتاق هایی که به اندازه کافی نور خورشید دریافت نمی کنند بسیار عالی است زیرا روشنایی را بیشتر نشان می دهد. در دکوراسیون ساده گرا انتخاب می شود زیرا ظاهر فضای داخلی را ساده می کند و جلوه ای بزرگ و جادار تر ایجاد می کند. از آنجایی که ظاهری سرد دارد، اغلب برای ایجاد فضای متضاد در خانه های ویلایی استفاده می شود. برای بلندتر نشان دادن سقف خانه و ایجاد احساس بزرگی و جاداری گزینه خوبی است.

    اثرات روانشناسی:
    سفید رنگ پاکی و آرامش است. احساس طراوت، طراوت و تمیزی را ایجاد می کند. این رنگ نشان دهنده خلوص، معصومیت و آرامش است. رنگ سفید حس پاکی را در حضور بیننده تداعی می کند و به همین دلیل رنگی است که در بسیاری از دین ها در مراسم مذهبی آن ها استفاده می شود. با استفاده از این رنگ در محیط های بیمارستانی این اطمینان حاصل می شود که بهداشت بهتر رعایت می شود و مراجعین احساس تمیزی و آرامی را از دور و بر خود دریافت می کنند. اگر از این رنگ به درستی استفاده نشود، می تواند احساس سردی را منتقل و ایجاد تضاد با خلق بیننده کند.

    نقش و تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    نقش و تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    کاربرد در دکوراسیون:
    از جمله رنگ های مناسب برای خانه های ویلایی است که جلوه ای خنک ایجاد می کند و دریا را تداعی می کند. برای آشپزخانه و سالن غذا خوری ترجیح داده نمی شود زیرا خاصیت سرکوب کنندگی اشتها را داراست. چون از رنگ آب نشئت گرفته و احساس پاکیزگی می دهد می تواند انتخاب خوبی برای حمام باشد. می توان از آن در هر اتاقی برای تسکین استرس و آرامش به مقدار کمی استفاده کرد. همچنین برای اتاق خواب مناسب است. رنگ های تیره فقط باید در اتاق های بسیار روشن و دلباز استفاده شوند. در غیر این صورت، می تواند احساس خفگی ایجاد کند.

    اثرات روانشناسی:
    آبی رنگ دریا و آسمان و حیات است. احساس عمق و وسعت ایجاد می کند. از جمله رنگ هایی است که در روانشناسی افراد اثر آرامش بخشی دارد. نشان دهنده صلح و آرامش است. تنالیته های مختلف می تواند احساسات متفاوتی را بیان کند. به عنوان مثال، آبی نفتی و آبی تیره، جدیت، اقتدار و زندگی جاری را تداعی می کند. آبی های روشن آرامش بخش و امیدوار کننده هستند؛ جلوه خنک کننده ایجاد می کند. از آنجایی که رنگ آب در نظر گرفته می شود، احساس پاکی را نیز القا می کند.

    نقش و تاثیر رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    نقش و تاثیر رنگ خاکستری در دکوراسیون داخلی-روانشناسی

    کاربرد در دکوراسیون:
    از آنجایی که رنگی مرتبط با صنعت است، فضاهایی که برای مدرن بودن مد نظر است بسیار مناسب است. با توجه به ویژگی آرامش بخشی که دارد، رنگی ایده آل برای مبل، تخت و روتختی است. از آنجایی که رنگی خنثی و سرد است، برای متعادل کردن رنگ های روشن عالی است. از آنجایی که می توان از آن با رنگ های زیادی استفاده کرد، در دکوراسیونی نجات دهنده است. خاکستری، می تواند برای به تصویر کشیدن فضایی پیچیده و ظریف بدوناینکه از فضای سنتی دور شود استفاده شود.

    .اثرات روانشناسی:
    به خصوص تناژ های تیره فضایی قوی و مصمم دارند. رنگی سرد است و خاصیت آرامش بخش دارد. حس اعتماد به نفس ایجاد می کند. با این حال، باید به مکان و میزان استفاده از آن توجه کرد، زیرا به موارد منفی مانند افسردگی، آب و هوای گرفته، کسالت و جدیت بیش از حد اشاره می کند.

    1 دیدگاه برای “نقش رنگ در دکوراسیون داخلی

    1. محمد جعفر زاده گفته:

      درود واقا مقاله خوبی بود و نقش رنگ در دکوراسیون را بهتر از همیشه برایم روشن کرد و این کارشناسان سایت شما مسئله من رو برای رنگ بندی به خوبی حل کردند با سپاس فراوان از کارشناسان تیم ثمین دکور.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *