آیا رنگی که هنگام دیدن حال شما را خوب می کند با نگاه ترکیب خاصی از آن ایجاد می کنید؟ یکی از دلایلی که خانه هایی با دکوراسیون حرفه ای بیش از سایرین دیده می شوند این است که نحوه انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل را می دانند. هیچ قانونی وجود ندارد که تاکید بر هر رنگی که دوست دارید، تصاویر زیبایی خلق می کند. برعکس، اگر از رنگ ها به درستی استفاده نشود، می تواند دکوراسیونی خسته کننده ایجاد کند.

در این مقاله تئوری های رنگی که به عنوان پایه در دکوراسیون استفاده می شود را جمع آوری کرده ایم. به اطلاعات زیادی خواهید رسید، مانند نحوه استفاده از رنگ های متضاد و تا چه حد می توانید از رنگ های خنثی بهره مند شوید.

نحوه انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل

نحوه انتخاب رنگ از پایه های رنگ ها

شاید ممکن است فکر کنید رنگ های بی شماری وجود دارد، اما در واقع سه رنگ وجود داردکه از رنگ های اصلی هستند. این رنگ ها شامل قرمز، آبی و زرد میباشند که با یکدیگر مخلوط شده و به رنگدانه های جدیدی تبدیل می شوند. رنگ های ثانویه نارنجی، سبز و بنفش دوباره با رنگ های اصلی ترکیب می شوند تا رنگ های جدیدی ایجاد کنند. به این ترکیب ها رنگ‌های سوم نیز گفته میشود. اگر سوالی ایجاد شد که چرا برای دکوراسیون مهم است، وقتی در مورد انتخاب رنگ سردرگم هستید میتوانید از نقاشی ساختمان در تهران و نقاشی ساختمان در شهرقدس مشاوره رایگان بگیرید و دکوراسیون خود را بر اساس یکی از رنگ‌های اصلی پیش ببرید.

نحوه انتخاب رنگ از چرخه رنگ ها

چرخ یا چرخه رنگ، پالتی است که در آن ترکیب رنگ های سازگار را با هم به نمایش گزاشته میشوند. در اینجا رنگ های میانی و مکمل در اطراف رنگ های اصلی شکل گرفته اند. رنگ هایی که روی این چرخه در مقابل یکدیگر قرار می گیرند، هماهنگی ایجاد می کنند. وقتی از این رنگ ها در کنار هم در دکوراسیون ساده استفاده کنید به این معنی است که، می توانید ظاهر زیبایی داشته باشید. مثل این است نحوه انتخاب رنگ در دکوراسیون منزل را با رنگ های زرد و بنفش در خانه تحت حکم سفید خود اضافه کنید.

مکمل رنگ های تیره، رنگ های خنثی هستند.

مکمل رنگ های تیره، رنگ های خنثی هستند.

رنگ روشن یا تیره ای که دوست دارید، وقتی به درستی از آن در دکوراسیون منزل استفاده کنید مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. پس از انتخاب میبینید که یک تناژ بسیار تیره با ترکیب خنثی بسیار شیک به نظر می رسد. مهم‌ترین کاری که برای ملایم‌تر کردن تنالیته تیره  میتوانید انجام دهید، استفاده مکمل از رنگ‌های خنثی است. رنگ های بژ، کرم، خاکستری روشن و سفید صدفی رنگ های خنثی هستند که در هر خانه ای جای خود را پیدا می کنند.

رنگ ها گرم هستند یا سرد؟ 

رنگ ها گرم هستند یا سرد؟

شاید نام رنگ های سرد و گرم را شنیده باشید. قرمز، نارنجی و زرد به عنوان رنگ های گرم شناخته می شوند. آبی، سبز و بنفش نیز از رنگ های سرد هستند. در واقع، اینها دو اصول مختلف از طیف رنگی هستند. رنگ ها در این دسته ها قابل افزایش هستند. بخش مهمی از گرما و سرمای این رنگ ها انرژی ایجاد شده برای ما توسط آنهاست. به فضاهایی که وارد می شوید رنگ های گرم نشانه نشاط و صمیمیت هستند. رنگ های سرد نیز نشانه های آرامش و راحتی هستند.

نحوه انتخاب رنگ از اثر تضاد 

نحوه انتخاب رنگ از اثر تضاد

اگر می خواهید فضایی را در خانه خود مورد توجه قرار دهید، حتما از تضاد استفاده کنید. برای این کار از چرخه رنگ خود استفاده کنید. هنگامی که رنگ هایی که در گروه های متضاد در چرخه رنگ قرار دارند با هم استفاده می شوند، با ایجاد پس زمینه و سایه ها ظاهر زیبایی ایجاد می کنند. قرمز و سبز، بنفش و زرد، نارنجی و آبی تضاد اصلی هستند. البته می توان آنها را در تناژهای مختلف اجرا کرد. اگر تقابل ساده و نجیب را دوست دارید، حتما سیاه و سفید را در آن قرار دهید.

استفاده تن های یک رنگ از تیره تا روشن در کوراسیون

استفاده تن های یک رنگ از تیره تا روشن در کوراسیون

تن قابل استفاده از تناژ های مختلف یک رنگ انتخاب خوبی برای دکوراسیون است. به عنوان مثال، اگر می خواهید خانه خود را با رنگ های خاکستری تزئین کنید، می توانید از روشن تا تیره برای تزئین استفاده کنید. اگر در قسمت‌های کوچک‌تر از رنگ تیره استفاده کنید و رنگ روشن را در مناطق بزرگ پخش کنید، فضای خود را تازه و زیبا می‌کنید.

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ تترادیک

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ تترادیک

بر اساس این تئوری رنگ، با گنجاندن دو رنگ چشمگیر در دکوراسیون خود به طور مساوی می توانید ظاهر زیبایی داشته باشید. هنگام استفاده از طرح تترادیک در خانه خود، به اندازه محیط خود توجه کنید. استفاده از دو رنگ که در فضاهای کوچک خودنمایی می کنند، می تواند تصویری از ترس در فضای بسته برای افراد در فضاها ایجاد کند.

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ مثلثی

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ مثلثی

طبق قانون رنگ بندی مثلثی، استفاده از سه رنگ با فاصله یکسان در چرخه رنگ، تزئینات زیبایی ایجاد می کند. مثل ترکیب قرمز، زرد و آبی است. این قانون که عموما در اتاق کودکان استفاده می شود، مناطق رنگارنگی ایجاد می کند.

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ مربعی

نحوه انتخاب رنگ از نمودار رنگ مربعی

طبق این تئوری حداقل باید از چهار رنگ برای یک دکوراسیون استفاده شود. یکی از این رنگ ها باید رنگ اصلی و دیگری رنگ ثانویه باشد. دو رنگ باقیمانده باید از رنگ های درجه سوم انتخاب شوند. جایی که در انتخاب این رنگ ها باید به آن توجه کرد چرخه رنگ است، مهم است که رنگ هایی را انتخاب کنید که از یکدیگر فاصله داشته باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *